Instalace systému Docházka 3000 – rychlé zprovoznění s term. BM-F630
na počítač s Windows
1) Instalace prostředí
Uvedené kroky je vhodné provádět jako správce (administrátor) pokud nemáte práva pro instalaci programů.
A) Spuste soubor instaluj.bat přímo z hlavního adresáře CD disku docházky
B) V úvodním dialogu nic neměňte, jen klikněte na Instalovat ( cestu ponechte C:\ )
C) Po doběhnutí instalace ověřte funkčnost kliknutím na ikonu Dochazka3000, kterou po instalaci najdete na ploe.
Pokud nebude docházka fungovat, buď nemáte oprávnění k instalaci nebo neběí sluba Apache či MySQL. To můe být způsobeno tím, e jiná aplikace blokuje port 80 (například IIS, Skype) nebo 3306. Sputěním programu c:\apache\xampp-control.exe a kliknutím na tlačítko „Port-Check“ je moné ověřit, zda není port 80 nebo 3306 obsazen jiným programem ne Apache (80) a MySQL (3306). Pokud je například port 80 obsazen programem Skype, je třeba Skype vypnout nebo v něm zakázat pouívání portu 80.
2. Zaloení firmy
Klikněte na ploe na novou ikonu „Docházka3000“ a zobrazí se úvodní okno s docházkovým systémem.
(pokud by nefungovala, tak zadejte do prohlíeče adresu http://127.0.0.1/ či projděte na CD příručku /prirucky/reseni_problemu_sw )
Dále klikněte na „Registrace nové firmy“ vpravo a vyplňte název firmy a administrátorské heslo (2x). Poté klikněte na tlačítko „Zaregistrovat“. Po chvilce se v databázi zaloí nová firma a měla by se zobrazit souhrnná obrazovka s tlačítkem Dále ve spodní části.
3. Zadání zaměstnanců do programu
Přihlaste se přes webový prohlíeč (viz. bod 2) do docházkového systému administrátorským heslem a v levém menu klikněte na tlačítko Oddělení. Zde můete zadat jednotlivá střediska Vaí firmy. Vdy vyplníte název a číslo. Poté rozklikněte (pomocí + ) menu „Zaměstnanci“ a dále vyberte „Editace údajů“. Nyní zaloíte jednotlivé zaměstnance pomocí formuláře. Zadáte jméno, příjmení, oddělení a poloka index určuje unikátní osobní číslo zaměstnance. Toto číslo budete poté potřebovat i při zadávání pracovníka do terminálu.
4. Zprovoznění terminálu,
Zapnete terminál, na jeho klávesnici zmáčkněte a drte klávesu M/OK – pro vstup do menu je klávesu třeba 3 vteřiny dret. Dále vyberte volbu „System / Datum a Cas“ a nastavte správné datum a čas pomocí ipek a čísel. Potvrzení nastavení se provádí klávesou M/OK. Klávesou ESC se vrátíte zpět do hlavního menu.
Terminál pak připojíte do sítě LAN vyberte v hl. menu volbu „Comm. / Ethernet / IP adr.“ a zadáte pevnou volnou IP adresu, pod kterou bude terminál v síti (sdělí Vám ji správce počítačové sítě). Potvrdíte M/OK. Pokud budete data přenáet pomocí USB flash disku, tento bod 4 přeskočte.
5. Zadání zaměstnanců do terminálu,
Zadání
zaměstnanců do terminálu provedete opět přes klávesu M/OK
jejím delím podrením a ve volbě
„User Mgt. / Novy
Uziv.“ zadáte do poloky „ID. uziv“ číslo
zaměstnance – musí být stejné, jako má tento zaměstnanec v
docházkovém systému nastavené v poloce Index. Po zadání
indexu (uiv. ID) sjedete dolů na Otisk a potvrdíte M/OK.
Pomocí čísla zvolíte prst, který budete registrovat, potvrdíte M/OK
a poté zaměstnanec přiloí na pokyn terminálu 3x prst. Pokud bude ve
v pořádku (zelená fajka), je otisk vloen. Můete mu hned
načítat dalí (záloní) otisky podobným postupem. Takto můe mít
kadý zaměstnanec zaregistrováno více prstů (třeba vech 10) a pokud
by mu později některý neel načíst, přihlásí se dalím.
Jakmile máte načteny vechny potřebné prsty tohoto pracovníka, tak klávesou ESC z načítání vyskočíte. Pokud chcete pokračovat dalím novým zaměstnancem, tak opět přes Novy Uziv.
Kdyby se některému zaměstnanci nedařili prsty načíst vůbec,je moné jej zadat v terminálu pod heslem. Zaměstnanec si pak nebude docházku čipovat přiloením prstu, u identifikace heslem vyuká své osobní číslo (index, uivatelské ID), zmáčkne OK, vyuká heslo, potvrdí OK a má docházku čipnutou. Takového zaměstnance do terminálu zadáte podobným postupem, jen místo Otisk vyberete Heslo a 2x zadáte číselné heslo.
Dalí moností je identifikace ID kartou nebo čipem, pokud to terminál umí. Postup zadání je opět podobný, jen vyberete poloku Zaps.kar nebo RFID, přiloíte kartu a potvrdíte M/OK…
Přístup do menu lze běným uivatelům zablokovat jednodue tak, e některého zaměstnance zadáte jako administrátora – při vkládání přepnete poloku Role z výchozího Normalni na volbu Super admin. Jakmile je v terminálu někdo označen jako Admin, zablokuje se nastavovací menu pro ostatní a jen on jej můe otevřít. Proto doporučujeme jako admina zadat i jednoho fiktivního uivatele heslem a toto dobře uschovat.
Pokud chcete upravovat ji existujícího zaměstnanec (přidat otisky dalích prstů, změnit kartu, heslo či právo) nepostupujete přes Novy Uziv, ale přes Sprava / Edit. Ve správě lze uivatele i zcela vymazat.
6. Zadání terminálu do docházky (bod A) nebo ruční přenos dat přes USB flash disk (bod B)
A) Nakonec je jetě třeba zaregistrovat terminál do počítače. To provedete v admin. menu programu v části „Firma / Terminály BM-Finger“. Terminály připojené po sítí zadáváte v horní části zadáním jejich IP adresy.
Poloku Formát přepněte na volbu „6...BM-F630,900,2800“. Ostatní poloky neměníte a kliknete Přidej.
Nakonec kliknete na „Spus přenos hned“, abyste otestovali správné nastavení terminálu. Po chvilce by se mělo vypsat hláení o spojení a v něm by mělo být mimo jiné uvedeno „Navázání komunikace OK“
Pokud máte více terminálů, opakujete body 4 a 6 pro kadý terminál.
V nastavení terminálu v docházce v menu „Firma / Terminály BM-Finger“ najdete jetě poloku „Automatický přenos kadých:“ přednastavenou na 15 minut. Pokud pro účely testování chcete, aby se data do docházky přenáela častěji, můete volbu sníit.
B) Z terminálů, které nejsou nikam připojeny, je třeba přenáet data ručně pomocí USB flash disku (fleky). Flash pamě připojíte do USB koncovky terminálu (vlevo zboku), zmáčknete a podríte klávesu M/OK, vyberete „ Pendrive / Stahnout / Data dochazky / Vse (All)“ a počkáte na hláení o úspěném kopírování (Stahovani dokonceno). Pokud se nezobrazí, máte vadný disk (nebo nemá formát FAT32) a nepokračujte!
Pokud bude kopírování v pořádku, data docházky pak z terminálu vymaete, aby se přítě nepřenáela znovu přes Data mgt. / Smaz data / Smaz dochaz. data / Smazat vse
Následně zapojíte FlashDisk do USB koncovky počítače. V administrátorském menu kliknete na „Zaměstnanci / Editace docházky / Import dat ostatní“. Zde v úplně horním menu vyberete přes tlačítko „Procházet“ z USB flash disku soubor začínající sadou čísel (sériové číslo terminálu) a končící _attlog.dat , poloku Terminál přepnete na volbu „BM-F630“ a klinete na Zpracuj. Tím se data přenesou do docházky. Podmínkou je v nastavení firmy přepnuta „Podpora doch. terminálů“ na volbu „Rozvod“.
7. Čipování na terminálu:
Zaměstnanec přistoupí k terminálu a pokud chce čipovat pouze klasický příchod nebo odchod, tak pro jistotu zkontroluje, zda je předvoleno výchozí Pr/Od, zadá své osobní číslo a přiloí prst. Případně pokud se místo otiskem identifikuje heslem, vyuká své osobní číslo (index, ID), zmáčkne OK, vyuká heslo a znovu zmáčkne OK. U karty stačí k nahrání normálního příchodu či odchodu jen přiloení karty / čipu.
V případě identifikace nějakého kódů přeruení nejprve toto přeruení vybere pomocí klávesnice. Výběr je třeba si nacvičit - slouí k němu vechny nečíselné klávesy a vybraný typ přeruení se zobrazuje na displeji terminálu. Zde je tabulka významů pro jednotlivé klávesy:
Klávesa |
Kód přeruení a význam v docházce |
◄ (ipka vlevo) |
0 - Normální příchod / odchod |
► (ipka vpravo) |
1 - Dovolená (půlden) |
ESC |
7 - Přestávka |
▲ (ipka nahoru) |
3 - Sluební cesta |
▼ (ipka dolů) |
4 - OČR (paragraf) |
M/OK (krátké stisknutí) |
6 - Lékař |
Při čipování přeruení tedy nejprve vyberete typ a a poté provedete identifikaci – např. přiloíte prst.
Výe uvedenou tabulku významů kláves doporučujeme vytisknout a připevnit poblí terminálu.
Pokud se při identifikaci prstem nedaří otisk načíst, pomůete
terminálu tím, e nejprve vyukáte své ID, zmáčknete M/OK a a
poté přiloíte prst. Terminál pak nemusí otisk porovnávat se vemi v
paměti a zaměstnance snáze ověří. Stejný postup pouívejte také pokud
je ve firmě více jak 100 zaměstnanců – identifikace je
rychlejí a úspěnějí.
V programu lze v menu
„Firma / Terminály BM-Finger / Info / Načti údaje
z terminálu“ tlačítkem „Povol jen
identifikaci 1:1" vynutit reim 1:1, aby terminál splňoval
poadavky GDPR.
8. Závěr:
Tímto postupem jste systém zprovoznili a zaměstnanci jej můou hned pouívat. Je ale vhodné seznámit se s docházkovým systémem hlouběji, abyste správně nastavili počítání pracovní doby, uměli editovat docházku, vyhodnocovat, porozuměli práci s terminálem atd. Proto doporučujeme prostudovat následující příručky, které naleznete na instalačním CD docházkového systému:
Administrátorská příručka: na CD ve sloce \prirucky\ soubor prirucka_admin.doc
Uivatelská příručka: na CD ve sloce \prirucky\ soubor prirucka_uziv.doc
Příručka k terminálu: na CD ve sloce \terminal/doc/bmfinger\ soubor F630_manual_CZ.pdf
On-line nápověda je také přímo v admin. menu docházky – ikona modrého otazníku.
Doporučujeme také prohlédnutí videoprezentace, která je na CD ve sloce Video.
Pro zpřístupnění docházky z jiných PC je třeba na tomto hlavním vloit do firewallu vyjímku pro TCP port 80, co je popsáno ve spodní části administrátorské příručky.
Dodrení níe uvedených zásad zlepuje rozpoznání prstu při identifikaci, zrychluje její průběh a sniuje pravděpodobnost chybného rozpoznání, tedy odmítnutí platného prstu. S těmito zásadami seznamte Vae zaměstnance.
Správná
metoda přikládání prstu
patné
přikládání prstu
1) Kadý uivatel by si měl pro lepí identifikaci registrovat alespoň 2 různé prsty na pravé ruce a alespoň 1 na levé. Je vak moné zadat i vech 10 prstů a pak si můete čipovat libovolným prstem.
2) Prst by měl být přikládán zpříma co největí plochou na střed snímače otisků pod mírným tlakem.
3) Snate se prst přikládat vdy stejně a pod stejným úhlem a příli netlačte ani jej nepřikládejte slabě.
4) Pokud je prst zpocený nebo mokrý, vysute jej a teprve poté začněte s registrací nebo identifikací.
5) Jestli je prst příli suchý, dýchněte na něj, anebo ho přitiskněte na čelo a přilote poté na snímač mírně silněji. Suchý prst způsobuje nejasné skenování obrazu.
6) Nepouívejte prsty, které mají pokozenou kůi či poranění. Prsty musí být čisté.
7)
Pro zvýení přesnosti rozpoznávání otisku prstů pouívejte zejména
ukazováček, palec či
prostředníček, pokud je to moné. Otisk by měl být dobře viditelný i
pouhým okem. Pokud tomu tak není, pouijte jiný prst s lépe
patrným otiskem.
8)
Pokud se identifikace nedaří, zadejte nejprve vae číslo (index
či ID), zmáčkněte OK
a teprve poté přilote prst.
Tento postup čipování je i v souladu s GDPR. V nastavení
terminálu by poloka „Mez
1:1“
měla mít hodnotu 5 a 15.
9) Snímač musí být čistý a suchý, zbavený nečistot, mastnoty atd. Při čitění snímače nesmí dojít k jeho pokrábání! Na snímač by nemělo přímo dopadat světlo ze slunce či osvětlení místnosti.
10) Pokud se identifikace nezdaří, přikládejte prst na snímač opakovaně, mírně měňte tlak či náklon nebo natočení prstu. Snímač bude postupně prst načítat znovu a znovu, případně pouijte jiný registrovaný prst.
11) V případě, e terminál reaguje pomalu a identifikace se nedaří ani jiným zaměstnancům, vypněte terminál na minutu z napájení a poté jej opět zapněte. Do terminálu přiel ráz z napájecí sítě a bylo třeba jej resetovat. Pokud se tato situace opakuje, doporučujeme napájení terminálu zapojit přes záloní zdroj Smart UPS, který vyfiltruje nestability napájecí sítě.
12) U zaměstnanců, kteří mají problémy s identifikací (patně čitelné otisky) a nepomáhají ani výe uvedené postupy, můete k identifikaci pouít hesla místo otisků. Nebo, pokud to terminál podporuje, tak bezkontaktní karty / čipy. Stejně tak, pokud nemají zaměstnanci při čipování čisté ruce.