Instalace systému Docházka Start – rychlé zprovoznění s term. BM-F900
na počítač s Windows (soubory pro Linux a Mac OS X jsou na CD rovně)
1) Instalace programu
Uvedené kroky je vhodné provádět jako správce (administrátor) pokud nemáte práva pro instalaci programů.
A) Z instalačního média spuste soubor install.exe. Proběhne instalace programu.
B) Na ploe operačního systému naleznete novou ikonu „Docházka Start“, přes kterou se s programem pracuje.
Pokud se instalace nepovede, provedete jí ručně tak, e na disku C:\ vytvoříte sloku c:\dochazka_start/ a nakopírujete do ní z instalačního média ze sloky \win_ostatni\ soubor dochazka.exe. Poté si na ploe operačního systému vytvoříte zástupce pro c:\dochazka_start\dochazka.exe pomocí které budete program spoutět.
2. Práce s programem
Podrobnou příručku k práci s programem naleznete na instalačním médiu ve sloce \Prirucky v souboru dochazka_start.pdf. Jsou zde i soubory pro Word či Open/Libre Office.
Podle pokynů v příručce se naučíte s programem pracovat – zaloit zaměstnance, nastavit pracovní dobu, svátky, naučíte se ručně vkládat i upravovat příchody, odchody a absence, prohlíet vypočtené výstupy docházky s moností exportu a tisku atd. v příručce můete přeskočit spodní odstavce na první straně, protoe instalaci ji máte hotovou.
3. Zprovoznění terminálu
Zapnete terminál, na jeho klávesnici zmáčkněte klávesu Menu a dále volby „Moznosti / Systému / Datum a Čas“ a nastavte správné datum a čas. Potvrzování voleb se provádí klávesou OK vpravo vedle displeje. Poté vyskočte klávesou Esc (pod displejem) a potvrďte uloení změn.
4. Zadání zaměstnanců do terminálu,
Zadání zaměstnanců do terminálu provedete opět přes klávesu Menu ve volbě „Správa Uiv. / Nový uiv.“ potvrdíte novou registraci, zadáte číslo zaměstnance (Uiv.ID nebo PIN)– musí být stejné, jako má tento zaměstnanec v docházkovém systému nastavené v poloce Osobní číslo na kartě Zaměstnanci. Po zadání os.čísla (uiv. ID) přiloí na pokyn terminálu zaměstnanec 3x prst. Klávesou OK potvrdíte zadání a zaměstnance je vloen.
Pokud chcete pokračovat dalím zaměstnancem, zmáčknete na dotaz Pokračovat klávesu OK. Jinak zmáčknete Esc (C) a terminál umoní zadat stávajícímu zaměstnanci záloní prst. Takto můe mít kadý zaměstnanec zaregistrováno více prstů a pokud by mu později některý neel načíst, přihlásí se dalím.
Kdyby se některému zaměstnanci nedařili prsty načíst vůbec,je moné jej zadat v terminálu pod heslem. Zaměstnanec si pak nebude docházku čipovat přiloením prstu, ale vyuká své osobní číslo (index, uivatelské ID), zmáčkne OK, vyuká heslo, potvrdí OK a má docházku čipnutou. Takového zaměstnance do terminálu zadáte přes klávesu „Menu / Správa Uiv. / Zareg.uiv. / Zareg. heslo“.
Dalí moností u terminálu BM-F900 je přiděli zaměstnanci bezkontaktní ID (kartu nebo čip). Přiděluje se přes „Menu / Správa Uiv. / Zareg. uiv. / Reg RFID“.
Přístup do menu lze běným uivatelům zablokovat jednodue tak, e některého zaměstnance zadáte jako administrátora - „Menu / Správa Uiv. / Zareg. Admin. / ... přepnout na Supervisor ...“
Jakmile je v terminálu někdo označen jako Admin, zablokuje se nastavovací menu pro ostatní a jen on jej můe otevřít. Proto doporučujeme jako admina zadat i jednoho fiktivního uivatele heslem a toto dobře uschovat.
5. Přenos dat z terminálu do programu přes USB flash disk (fleku)
Z terminálů je třeba přenáet data ručně pomocí USB flash disku (fleky). Flash pamě připojíte přes dodávaný kablík do mini-USB koncovky terminálu, zmáčknete klávesu „Menu /USB Flash / Stahni Dochazku“ a počkáte na hláení o úspěném kopírování. Pokud se nezobrazí máte buď vadný disk (nebo nemá formát FAT32) a nepokračujte!
Pokud bude kopírování v pořádku, data docházky pak z terminálu vymaete, aby se přítě nepřenáela znovu přes Menu / Moznosti / Systému / Pokrocile mozn. / Vyma Doch.
Poté zapojíte FlashDisk do USB koncovky počítače. V programu na záloce Import z terminálů kliknete na tlačítko „Procházet“ a vyberete z USB flash disku soubor 1_attlog.dat. Poloku Typ terminálu přepnete na volbu „BM-F900“ a klinete na Spustit import. Tím se data přenesou do docházky.
Některé dalí obecné informace k importu dat z terminálů naleznete také v příručce dochazka_start.pdf v bodě číslo 6.
6. Čipování na terminálu:
Zaměstnanec přistoupí k terminálu a pokud chce jen zadat běný příchod či odchod, zmáčkne F1 a přiloí prst.
Nebo přiloí ID kartu u BM-F900, případně vyuká své ID, zmáčkne OK, vyuká heslo a znovu zmáčkne OK.
Pokud chce zadávat nějaký kód přeruení, například odchod na sluební cestu, tak nejprve zmáčkne odpovídající „F“ klávesu pod názvem absence nalepeném pod displejem (např. pro sl.cestu F2) a a poté provede identifikaci prstem, kartou či heslem. Sluební cesta (F2) a návtěva lékaře (F3) se do docházky přenáí jako uznávané absence. Kdeto oběd (F4) je absence neuznávaná a program jí převede na přestávku.
Pokud se při identifikaci prstem nedaří otisk načíst, pomůete terminálu tím, e nejprve vyukáte své ID, zmáčknete OK a a poté přiloíte prst. Terminál pak nemusí otisk porovnávat se vemi v paměti a zaměstnance snáze ověří. Stejný postup pouívejte také pokud je ve firmě více jak 100 zaměstnanců – identifikace je rychlejí a úspěnějí.
7. Závěr:
Tímto postupem jste systém zprovoznili a zaměstnanci jej můou hned pouívat. Je ale vhodné seznámit se s docházkovým systémem hlouběji, abyste správně nastavili počítání pracovní doby, uměli editovat docházku, vyhodnocovat, porozuměli práci s terminálem atd. Proto doporučujeme prostudovat následující příručky, které naleznete na instalačním médiu docházkového systému:
Uivatelská příručka: ve sloce \prirucky\ soubor dochazka_start.doc
Příručka k terminálu: ve sloce \terminaly/ soubor F900.pdf
Pokud by Vám časem nestačily základní funkce systému Docházka Start, doporučujeme přejít na plnohodnotný systém Docházka 3000. Data lze do něj importovat a terminál s ním umí komunikovat i automaticky po síti LAN. Při pořízení lze navíc uplatnit nárok na slevu ve výi 990,- Kč. Dalí informace naleznete na webu http://www.dochazka.eu/
Dodrení níe uvedených zásad zlepuje rozpoznání prstu při identifikaci, zrychluje její průběh a sniuje pravděpodobnost chybného rozpoznání, tedy odmítnutí platného prstu. S těmito zásadami seznamte Vae zaměstnance.
Správná
metoda přikládání prstu
patné
přikládání prstu
1) Kadý uivatel by si měl pro lepí identifikaci registrovat alespoň 2 různé prsty na pravé ruce a alespoň 1 na levé. Je vak moné zadat i vech 10 prstů a pak si můete čipovat libovolným prstem.
2) Prst by měl být přikládán zpříma co největí plochou na střed snímače otisků pod mírným tlakem.
3) Snate se prst přikládat vdy stejně a pod stejným úhlem a příli netlačte ani jej nepřikládejte slabě.
4) Pokud je prst zpocený nebo mokrý, vysute jej a teprve poté začněte s registrací nebo identifikací.
5) Jestli je prst příli suchý, dýchněte na něj, anebo ho přitiskněte na čelo a přilote poté na snímač mírně silněji. Suchý prst způsobuje nejasné skenování obrazu.
6) Nepouívejte prsty, které mají pokozenou kůi či poranění. Prsty musí být čisté.
7)
Pro zvýení přesnosti rozpoznávání otisku prstů pouívejte zejména
ukazováček, palec či
prostředníček, pokud je to moné. Otisk by měl být dobře viditelný i
pouhým okem. Pokud tomu tak není, pouijte jiný prst s lépe
patrným otiskem.
8)
Pokud se identifikace nedaří, zadejte nejprve vae identifikační
číslo (index v docházce), zmáčkněte OK a teprve poté přilote prst.
V nastavení
terminálu by poloka „Mez
1:1“
měla mít hodnotu 5 a 15.
9) Snímač musí být čistý a suchý, zbavený nečistot, mastnoty atd. Při čitění snímače nesmí dojít k jeho pokrábání! Na snímač by nemělo přímo dopadat světlo ze slunce či osvětlení místnosti.
10) Pokud se identifikace nezdaří, přikládejte prst na snímač opakovaně, mírně měňte tlak či náklon nebo natočení prstu. Snímač bude postupně prst načítat znovu a znovu, případně pouijte jiný registrovaný prst.
11) V případě, e terminál reaguje pomalu a identifikace se nedaří ani jiným zaměstnancům, vypněte terminál na minutu z napájení a poté jej opět zapněte. Do terminálu přiel ráz z napájecí sítě a bylo třeba jej resetovat. Pokud se tato situace opakuje, doporučujeme napájení terminálu zapojit přes záloní zdroj Smart UPS, který vyfiltruje nestability napájecí sítě.
12) U zaměstnanců, kteří mají problémy s identifikací (patně čitelné otisky) a nepomáhají ani výe uvedené postupy, můete k identifikaci pouít hesla místo otisků. Nebo, pokud to terminál podporuje, tak bezkontaktní karty / čipy. Stejně tak, pokud nemají zaměstnanci při čipování čisté ruce.